سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دادار

نظریه مشورتی شماره 7/92/1695

سؤال: در متن چکی قید شده است «بابت تضمین» و شخص (ب) بهعنوان دارنده آن را با ظهرنویسی به شخص (ج) منتقل میکند و شخص (ج) نیز دعوای مطالبه وجه چک فقط به طرفیت صادرکننده مطرح مینماید.

الف- آیا چنین چکی واجد امتیازات و تضمینات اسناد تجاری است؟

ب- آیا دعوای خواهان به کیفیت مطروحه مسموع است؟ یعنی این چک به این کیفیت قابلیت انتقال را داشته است؟

ج- با توجه به دفاع صادرکننده­ چک که مرتکب تخلفی نشده تا ملزم به پرداخت وجه چک باشد، آیا دادگاه فقط به طرفیت صادرکننده باید وارد رسیدگی به دعوای خواهان در ماهیت امر شود؟ یعنی خواهان به عنوان قائم مقام شخص (ب) تلقی و بر این اساس حق طرح دعـوی را دارد و دادگاه نیـز باید با توجه به دفاع صـادرکننده­ی چک رسیدگی نماید؟

نظریه شماره1695/92/7 ـ 3/9/1392 نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه الف و ب) قید «بابت تضمین» برروی چک با وجود سایر شرایط اساسی در چک، آن را از شمول قوانین تجارت و چک خارج نمیکند و با توجه به مراتب فوق دعوای خواهان به طرفیت صادر کننده چک قابل استماع میباشد. زیرا با توجه به ظهر نویسی آن و مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس و آثار مربوط به ظهرنویسی برابر ماده 249 قانون تجارت، دارنده چک میتواند به هر کدام از آنها مجتمعاً یا منفرداً رجوع نماید. ج ـ تا زمانی که نسبت به چک، ادعائی از قبیل خیانت در امانت نشده باشد، چک مذکور قابل وصول خواهد بود. شماره پرونده 652ـ16/9 ـ 92